Jumaat, 15 Mei 2020

Lulus tak puasa hari ini? Atau Kurus~

Apa khabar kawan-kawan?

Sejak bila ada kawan ini.😂

Terinspirasi daripada blog .Amirul.

Nak ada post punya pasal dia pun mengajaklah sembang dalam entry dia.Nak tak nak aku kena buat juga ini.Kalau tidak bersawang lagi blog aku.Hanya tinggal kenangan.Oh No!! 

Apa khabar korang hari ini? Apa khabar iman? Semoga bertambah dalam redha Allah.Macam mana puasa hari ini? Penat tak?Harap lulus sampai berbuka.Paling kurang pun kurus saja kan sebab mengata orang banyak.Lagi-lagi kaki sembang.

"Ehhh!! pandai jer kauu..bukan mengata yer..bercerita je.."

Banyaklah korang.Ada beza tau antara mengata dengan bercerita.Mengata adalah menceritakan tentang aib seseorang.

Contoh :
"Kau kenal Mat Sengal tu..semalam aku nampak dia makan dengan kawan-kawan dia dekat kedai Ah Ngek..giler laa..tengah bulan puasa macam ni..bla..bla..bla.."

Manakala bercerita adalah memberitahu sesuatu khabar gembira atau duka.

Contoh :
"Semalam Cik Kiah dah lahirkan anaknya yang sulung..comel wehh!"

Kalau nak tahu mengata ini dalam bahasa lainnya ghibah aka mengumpat.Jangan tak tahu ada ayat al quran yang beri amaran pasal pengumpat ini.Boleh ambil al quran terjemahan sekarang buka surah Al-Humazah.Now!!

Dah buka dah? dah baca? Alhamdulillah sekarang boleh share dekat komen apa yang korang faham tentang ayat itu.Atau apa yang korang rasa dari lubuk hati yang paling dalam..agak-agak apa yang Allah nak bagitahu ya?

Dah terantuk barulah nak tengadah.Kita selalu buat silap.Tak lepas dari dosa.Hanya pada Allah kita berlindung dan meraih kekuatan dijauhkan daripada sekecil-kecil dosa hinggalah ke sebesar-besar dosa.Walaupun sukar namun tak susah jika ada niat nak berhijrah ke arah kebaikan.

"Ahh!! ini semua poyo!"

Poyo ke kalau buat baik dan mengikut acuan islam yang sebenar? Kalau begitu tanggapannya,marilah kita poyo sama-sama agar tiada yang terbakar oleh api neraka yang menjulang hingga ke ulu hati.

                                                Google Image

Nauzubillah min zalik.Jom kita sama-sama muhasabah.

2 ulasan: