Selasa, 16 Jun 2020

Seharian Mengejar Dunia,Jangan Kita Lupa Dia

Tatkala mata menahan kantuk,

Kepenatan seharian bekerja demi mencari rezeki takkan Allah sia-siakan usahamu itu.

"Dan tidaklah engkau (wahai Muhammad) dalam menjalankan sesuatu urusan, dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau sesuatu ayat dari Al-Quran dan tidaklah kamu (wahai umat manusia) dalam mengerjakan sesuatu amal usaha, melainkan adalah Kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya. Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis di dalam Kitab yang terang nyata."

Yunus 10:61

Desir bisikan dunia,sungguh dunia ini memperdaya.Amat memenatkan untuk hidup di dalamnya.Penuh percaturan.Jika tiada pegangan maka hanyutlah dengan dosa dan noda.Berhiburan tanpa batasan untuk menghilangkan penat bekerja.

Lebih baik pulang ke rumah.Bersihkan diri.Muhasabah hati.Hendak ke mana kau sebenarnya ini? Apakah destinasi yang kau tuju? Syurga bukan? Atau sebaliknya.Tak berbaloi berlari ke arah malaikat Malik.Sedarkah kita dunia ini hanya sementara?

"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?"

 Al-'An`ām:32 

Dunia ini hanyalah permainan yang sia-sia.Tidak perlu kita bersungguh-sungguh mengejar keuntungannya melainkan untuk disumbangkan semula untuk menegakkan agama Islam.Allah menyeru kita untuk berfikir.

Adakah kau berfikir?

Siapkah amalan untuk akhiratmu sedangkan kau sibuk dengan amalan untuk duniamu.Mengejar kerja yang tiada kesudahan sehingga lupa untuk tersenyum.Mengejar 'deadline' sampai lupa untuk solat.Mengejar KPI sampai lupa nak baca Al-Quran.

Penat bagaimana sekalipun jangan dilupakan kewajiban.Letih bagaimana sekalipun jangan pernah lupa baca kalamullah.Penat akan hilang namun pahala tetap tercatat di kitab amal memberatkan timbangan kebaikan.Moga kita kuat menempuh hari tanpa lupakan Sang Pencipta.

Sungguh aku ingin menjentik,

Hati ini dan hati kamu,


"Dunia ini hanyalah dongeng yang sebenarnya"

Sebelum pulang kepada pencipta,jika tanpa sebarang rasa.Pintalah hati yang berlandaskan keimanan.Kesedaran hidup hanya untuk Dia.Sesungguhnya kita akan pergi dari sini.Hanya sebentar,renungi diri hendak ke mana.Jika telah lama tersalah arah,

Allah Maha Mengasihi..

Kembalilah bersujud di atas sejadah.

4 ulasan:

  1. Takkan ada apapun yang kekal di dunia ni, melainkan dunia yang satu lagi di sana nanti... Allahu, thank you for the reminder!

    BalasPadam
    Balasan
    1. allahu.insyaAllah moga bermanfaat sama2 saling mengingatkn

      Padam
  2. semoga kita tidak lupa hakikat kejadian...

    BalasPadam